De

Scena artistică din România în 2014 (partea a patra)

Întrebări pentru Dana Altman, NYC

 

Ce eveniment/e de artă din România anului 2014 (solo/collective show, artist talk, conferinţă, workshop, festival, bienală, apariţie editorială) vi s-a/u părut interesante/decisive în a indica o şină, un stil, o zonă recentă, sau dimpotrivă, vreo zonă deja incetăţenită şi consacrată, de cercetare şi de activitate a artiştilor români? Ce vi s-a părut perdant în arta românească a anului 2014? Pe scurt, de ce?

Ce eveniment de artă internaţional v-a plăcut dintre cele pe care le-aţi văzut sau de care aţi avut cunoştinţă în 2014? Ce vi s-a părut demn de atenţie/aparte/ieşit din comun, sau (dimpotrivă) tipic şi reprezentativ, bătătorit deja în arta anului 2014 pe plan internaţional? Ce nu v-a plăcut în 2014?

 

Devenit independent in 2012,  MAKING WAVES: New Romanian Cinema reprezintă o continuare de pe altă platformă a Festivalului de film românesc de la New York care debutase in 2006 sub patronajul Institutului Cultural Român New York. Dupa ce Corina Şuteu şi echipa ei au părăsit această instituţie în urma schimbării politicii culturale, festivalul a fost relansat sub un alt brand. Platforma instituţională este Film ETC.

Festivalul s-a dezvoltat într-un context în care cinematografia românească obţinea tot mai mult recunoaştere instituţională internaţională fără a beneficia însă de promovare sau finanţare din partea instituţiilor guvernamentale şi fără suport intern din partea societăţii civile.  Meritul său principal îl reprezintă în primul rând înţelegerea rolului crucial al unei prezenţe constante şi mediatizate într-un centru cultural important, dar şi faptul că nu se adresează unui public român ci publicului american, care până acum zece ani nu cunoştea prea multe despre cinematografia dintr-o ţară europeană greu de găsit pe hartă. Echipa de organizare a înţeles că în contextul unui influx permanent de evenimente, o prezenţă fragmentară nu este suficientă şi mai ales nu asigură recunoaştere. MAKING WAVES reprezintă o aplicare a modelului de festival / târg de artă la o zonă culturală care nu a beneficiat până acum de acest tip de demers la New York. În contextul lipsei de strategie de promovare a cinematografiei şi a producţiei culturale româneşti contemporane din partea structurilor guvernamentale pentru care cultura există doar în clipa în care un premiu internaţional sau o nominalizare oferă prilejul fie de asumare a unor merite inexistente, fie de critică a viziunii artistice, un asemenea festival reprezintă o modalitate de promovare unică şi bine-venită. Dincolo de contemporaneitate, unele evenimente asociate aduc la lumină pelicule importante pentru momentul istoric al creaţiei, dar care riscă uitarea.

O premieră pe scena românească o reprezintă modelul de finanţare al MAKING WAVES, care nu urmăreşte deloc stilul arhicunoscut de sponsorizare care, din nefericire, a condus de prea multe ori la o agendă forţată, ci prin modelul de crowd-funding prin Kickstarter care asigură independenţa de gândire a echipei de organizare. Donaţiile pot fi de la câţiva dolari la sume importante, şi peste 500 persoane au contribuit la primele două ediţii ale noului brand şi festival. Printre susţinători se numără personalităţi din lumea artei nu neapărat cinematografice; recenziile favorabile nu au întârziat să apară în Wall Street Journal, New York Times sau Village Voice.

Iniţiat şi prezidat de Corina Şuteu, sub direcţia artistică a lui Mihai Chirilov şi direcţia executivă a unei echipe coordonate de Oana Radu, MAKING WAVES: New Romanian Cinema este un eveniment produs de Romanian Film Initiative în cadrul Film ETC., în colaborare cu Film Society of Lincoln Center şi Jacob Burns Film Center.

POSTAT DE

Adriana Oprea

Adriana Oprea e critic şi istoric de artă. Publică constant eseuri şi cronici de artă în Revista 22 şi colaborează regulat cu Revista ARTA de la relansarea ei în 2010. Din 2006, lucrează ca ...

Comentariile sunt închise.