De

Romanian Imaginarium

Această expoziție nu este incursiune exhaustivă în scena romanească de ilustrație. Ar trebui să prezinte mai mult decît lucrările celor 6 artiști pe care curatoarea Cătălina Bolozan i-a invitat sa expună la Romanian Cultural Centre din Londra. În schimb, expoziția își propune să prezinte publicului britanic producția unor artiști tineri și prolifici, care au reușit să transforme cultura vizuală și identitatea urbană în România: Vali Petridean, AITCH, Saddo, KITRA, NOPER și Matei Branea.

Lucrările sunt majoritatea 2D. Ilustrații digitale de NOPER, Branea și Vali Petridean, 3 dintre cei mai cunoscuți ilustratori din România; serigrafii în ediție limitată realizate de AITCH și Saddo; și picturi cu spray-ul pe lemn realizate de KITRA, un ilustrator și designer de jucării ale cărui personaje urbane au început recent să apară și pe zidurile din estul Londrei. Fresh, colorate, grafice. Accesibile, mobile, jucăușe.

Selecția de lucrări propune cîteva teme cu tentă colectivă de inspirație mitologică și folclorică. Se pare că personajele de basm, iconografia creștină și culorile vii ale artei populare cunosc o renaștere în imaginarul colectiv. Acest fapt s-ar putea datora dorinței tinerei generații de a crea conexiuni noi și semnificative cu timpul și spațiul românesc, ceea ce coincide cu un interes general în așa-numita autenticitate a culturilor din afara Vestului. Sau s-ar putea datora, din contră, dorinței de a recunoaște și a acumula semne culturale heterogene, care apoi sunt mixate în maniera metamodernă, fără orice urmă de ironie. Aceste două lecturi ale tendinței specifice din arta românească care a condus la apariția acestui tip de ilustrație converg în punctul în care descriu un pop art plăcut, și oarecum sincer și naiv, care pînă la urmă este un stil de design. Ceea ce ne este arătat cu lucrările lui Vali Petridean, AITCH, Saddo, KITRA, NOPER și Matei Branea este stilul eclectic, dinamic și foarte des tip bricolaj al generației tinere și urbane.

Există cîteva coincidențe notabile între aceste lucrări și scena de cultură urbană din Londra. Estul orașului găzduiește o scenă dinamică de street art de peste 20 de ani. Luna trecută, Somerset House a prezentat Premiile Asociației Ilustratorilor, iar Tîrgul de Ilustrație începe în prima săptămînă a lunii decembrie. În cultura britanică, designul are un loc pe care nu l-a ocupat niciodata în cultura română; se referă în același timp la ideea de meșteșug și la un interes pentru modul de expunere al lucrărilor și la posibila lor integrare în structura urbană. Arta inspirată din stilul urban introduce desene și decorații realizate manual în peisajul futurist presărat cu locuințe sociale. Acest tip de lucrări încep să fie promovate și în orașele din România, în timp ce produse derivate ca printuri, cărți și sculpturi-jucării își găsesc publicul printre tinerii educați. Este deci normal ca astfel de lucrări să fie prezentate în orașul înspre care artiștii români privesc în timp ce își perfecționează propriul stil și contribuie la noi forme de expresie vizuală. Îți poți da seama dintr-o simplă privire că între lucrările de la RCC și cele pe care le poți vedea în timpul unei plimbări prin Hackney există un limbaj comun. Iar curatoarea expoziției anunță pentru viitorul apropiat o continuare a acestui proiect de dezvăluire a imaginarului românesc.

The Romanian Imaginarium – An Illustrated Introduction este pînă pe 5 februarie 2015 la Romanian Cultural Centre din Londra

POSTAT DE

Cristina Bogdan

A fondat ediția online a Revistei ARTA și a activat ca redactor-șef în perioada 2014-19. Co-fondatoare a rețelei de publicații de artă contemporană din Europa Centrală și de Est, East Art Ma...

www.evenweb.org

Comentariile sunt închise.