De

Arhitectură vizionară și design generativ

Cunoscutul arhitect Vlad Țenu discută despre ultima expoziție de design și arhitectură pe care a organizat-o la Shanghai.

 

Te rog prezintă pe scurt conceptul și scopul proiectului tău.

În contextul prezenței din ce în ce mai puternice a componentelor digitale în viața de zi cu zi, ideea expoziției s-a axat pe impactul digitalului și al informației asupra proceselor de design. Conceptul a evoluat în mod firesc din reducerea la esență a calităților excepționale ale lucrărilor selectate: este o colectie de piese de design, instalații și experimente arhitecturale bazate pe procese computaționale sau pe diverse mecanisme de creație , algoritmice sau geometrice, materializate prin intermediul tehnologiilor de fabricație digitale de ultimă generație.

Este o expoziție care reflectă asupra naturii evolutive a metodologiilor designului contemporan și conotațiilor lor conceptuale și fizice. Caracterul lor multidisciplinar este implicit, iar aceste tehnici devin din ce în ce mai complexe, plasând de cele mai multe ori morfogeneza la baza unei noi abordări vizionare a arhitecturii și designului. Auto-organizarea și regulile de multiplicare celulară sau dinamica fluidelor sunt doar câteva dintre conexiunile cu natura, iar prezența lor în domeniul designului digital transcende nivelul conceptual și e materializată prin intermediul ingeniozității designerilor în procesul de fabricare. De la analog la digital, de la rațional la poetic și de la numeric la muzical, diversitatea conceptelor din cadrul expoziției ilustrează o paletă nelimitată a aplicațiilor acestora în arhitectură, design, modă și artă.

 

Proiectul are o importantă dimensiune educativă – discuții, seminarii, ateliere împreună cu studenți. Explică te rog relevanța acestei dimensiuni.

Caracterul educativ al expoziției, prin evenimentele asociate, vine din dorința de a demistifica aceste tehnici inovative de design și de a dezvălui procesele și sistemele riguroase, bazate pe reguli, din spatele lucrărilor expuse. Este o încercare de a ilustra posibilitățile unei arhitecturi ‘informate’, născute din demersuri creative care utilizează parametri reali, constrângeri sau cantități variabile de informație. Cu rădăcini în muzica sau arta procesuală din anii ‘70, în designul contemporan această abordare nu mai generează doar un obiect, ci o familie de obiecte, toate identificabile și reprezentate de un concept comun, încorporat în procesul de creație.

 

Din imaginile din expoziție reiese că atît aspectul organic cît și cel digital al designului și arhitecturii sunt discutate. Acestea sunt deci cele 2 trenduri contemporane? Și atunci ce impact au asupra mediului, interacțiunilor și comportamentelor noastre?

Un element cheie al expoziției este chiar conexiunea dintre digital și organic, de fapt echivalența termenilor, adesea ilustrată prin computație sau programare. Este vorba de algoritmi care permit o dezvoltare organică a unui concept de design sau viceversa: algoritmi de computer care sunt inspirați din fenomene naturale. Sunt elemente care depășesc statutul de ‘trend’ și devin o schimbare inevitabilă a modului nostru de a percepe designul, în tandem cu ultimele progrese ale fabricației digitale și accesibilității tehnicilor precum printarea 3D. Nevoia de a manipula cantități și niveluri de informație fără precedent este cea care face prezența computației sau a informaticii o necesitate în multe dintre aspectele vieții cotidiene. Aceasta sugerează deja posibilități de participare interactivă nu numai a designerilor, dar și a publicului, în procesul de design de obiect, de arhitectură sau chiar la scara urbană.

 

De ce este implementat în Shanghai acest proiect? Va continua să fie dezvoltat și în Europa sau Statele Unite? Cum îl vezi evoluînd?

Expoziția Process a fost organizată de EUSight, fiind doar primul dintr-o serie de evenimente promoționale în China ce anunță această nouă platformă de colaborare. EUSight promovează și reunește arhitecți și designeri de excepție din Europa, personalități care se axează pe extinderea spectrului de inovație al domeniilor în care activează.

 

Cum se situează scena românească de design și arhitectură în relație cu trendurile pe care le subliniezi în acest proiect? Ai vedea un astfel de proiect și în România?

Sunt nenumarate exemple de proiecte și designeri care creează o imagine contemporană, de avangardă, a designului și arhitecturii din România. Acest fapt devine interesant mai ales în contextul științific, cel al unor invenții recente și al unor premii internaționale de inovație. Mi-ar plăcea mult să văd inițiative de colaborare între știință și arhitectură sau design, deoarece, din punctul meu de vedere, multidisciplinaritatea este esențială în dezvoltarea unor idei și concepte noi, iar cu sprijinul instituțiilor relevante sau clienților comerciali se pot naște proiecte excepționale.

 

PROCESS. An Exhibition of Visionary Architecture and Generative Design a fost la Soho FuXing Plaza din Shanghai în perioada 1 – 16 noiembrie 2014
Prezentat de EUSight
Curator Vlad Tenu
Asistent Curator Simona Nastac

POSTAT DE

Cristina Bogdan

A fondat ediția online a Revistei ARTA și a activat ca redactor-șef în perioada 2014-19. Co-fondatoare a rețelei de publicații de artă contemporană din Europa Centrală și de Est, East Art Ma...

www.evenweb.org

Comentariile sunt închise.