De

Res Caecas

Cea mai recentă expoziție semnată Anton Roland Laub, Res Caecas, la Atelier 35 propune un statement vag asupra absurdităților și similitudinilor arhitecturale dintre capitalele Berlin și București. Acest lucru era de așteptat având în vedere că fotografiile, practica și viața lui Laub sunt prinse într-un momentum permanent între cele două orașe.

Lucrările se află între pereții de cărămidă și ferestrele mari ale Atelierului 35, care permit întunericului (în timpul serii) de afară să se joace cu lumina din interior. Un aspect important al expoziției este faptul că înrămarea formală a lucrărilor contrastează puternic cu pereții goi și nefinisați ai galeriei. Spațiul pare structurat, minimal, aeristit și luminos – operele sunt curate, precise, de asemenea minimale și luminoase; împreună creează o atmosferă poetică și fantomatică.

Aceste calități sunt reprezentate prin asocierea dintre clădirile pe care Laub le cunoaște, mai cu seamă arhitectura comunistă din estul Berlinului și arhitectura religioasă ortodoxă a Bucureștiului. Nu sunt sigur dacă această conexiune este complemetară, sau dacă este de fapt un contrast puternic între comunism și religie.

 

Comunismul crează banale umbre în care religia să continue să existe.

Sau

Spiritul ortodox posedă designul interior al acestor structuri, al acestor clădiri monumentale.

 

Pentru a afla răspunsul este nevoie de o cercetare mai profundă a lucrărilor pentru a descoperi că nu este o situație de tipul „unul sau altul”, nici măcar o situație mai haotică si progresivă precum „ambele”, ci mai degrabă o nouă, modernă și capabilă „ambele și chiar mai mult”.

Deschide spațiul dintre cele două zone și indiciile încep să apară. Odată separate, îți dai seama că anumite clădiri au fost construite în anumite locații, au fost apoi relocate, pentru ca mai tarziu să fie reconstruite astfel încât să pară că nu au fost niciodată mutate.

Cum poți fotografia o clădire mobilă și o clădire care a încetat să se deplaseze timp de 25 de ani?

O modalitate ar fi utilizarea mai multor panorame cu unghi larg care sunt lipite pentru a crea o reprezentare falsă al unui obiect real – biserica relocată ascunsă după fațade comuniste în București. Aranjează apoi aceste fotogragii cu perechile lor care sunt imagini reale cu arhitectură comunistă din Berlin. Îți dă impresia că fațadele baricadează bisericile. Să nu uităm nici de detaliile precum alegerea unei palete minimale de culori care să se asorteze, sau importanța luminii atmosferice a mediului natural din fiecare fotografie.

Astfel poți lua parte la experiența similară cu expoziția Res Caecas – te afli prins între două orașe, nu știi în ce locație, timp sau dimensiune ești cu adevărat. În față sau în spate? Berlin sau București? Biserică ortodoxă sau bloc comunist? Real sau fals? Acum sau atunci? Sever sau jucăuș?

 

Anton Roland Laub, Res Caescas / Lucruri oarbe a fost la Atelier 35 București în perioada 7 aprilie – 7 mai 2015.

POSTAT DE

David M Gibson

David M Gibson, născut în 1982, a fost ilustrator, recent a obținut un master în Visual Communication de la Royal College of Art și vrea să fie scriitor....

Comentariile sunt închise.