De

#18 Arta sunetului

Valoarea culturală a sunetului

 

Plasticienii și publicul artelor vizuale se vor mira poate că acest număr din Revista ARTA se ocupă de arta sunetului și nu de un subiect strict vizual. Dar într-o epocă a trans-medialității, în care toate combinațiile senzoriale și hibridizările artistice sau tehno-artistice sunt posibile, a ne apropia de spațiul sonor în care suntem imersați devine nu doar o evidență, ci chiar o necesitate. Trebuie să conștientizăm nenumăratele forme de soundscape / peisaj sonor, la care avem acces sau care ne debordează, nu doar pentru că practicile vizuale și curatoriale contemporane folosesc de decenii relația cu sunetul în instalații, artă video, performance-uri etc, ci și pentru că sunetul a devenit o dimensiune esențială, chiar copleșitoare, a vieților noastre la fel de mult pe cât vizualul. Trăim nu doar într-o civilizație a vizualului dezlănțuit, ci și într-una a sunetelor, zgomotelor, sonorităților, muzicilor din ce în ce mai amestecate, mai sofisticate și mai atotpătrunzătoare. Avem deci nevoie de o cultură a identității sonore a existenței contemporane – cu democrația, facilitățile, excesele și pericolele ei – pe cât avem nevoie de o cultură vizuală, intrată însă de mai multă vreme în obișnuințele noastre. Plecând de la prima ediție a Săptămânii Sunetului la București din martie 2016, dosarul tematic al acestui număr vă propune, sub coordonarea Anamariei Previcencu și a lui Octav Avramescu, o incursiune fascinantă în teritoriile sound art, radio art, teatrului radiofonic, instalațiilor vizual-sonore de tot felul, pentru o inițiere în forță în cultura auzului. Aceasta e importantă nu doar pentru acusticieni, muzicieni, ingineri de sunet, producători de film, ecologiști, medici, psihologi sau antropologi etc, ci și pentru plasticieni: pentru că sunetul este, paradoxal, un element-cheie al percepției noastre vizuale, iar creația sonoră este o parte importantă a complexului spectacol multisenzorial în care trăim în mod continuu, nu doar în white cube-ul galeriilor și muzeelor de artă, ci în viața de zi cu zi.

 

Magda Cârneci, Redactor-șef

POSTAT DE

Cristina Bogdan

A fondat ediția online a Revistei ARTA și a activat ca redactor-șef în perioada 2014-19. Co-fondatoare a rețelei de publicații de artă contemporană din Europa Centrală și de Est, East Art Ma...

www.evenweb.org