Prin expoziția de la Galeria Calina, Sorin Oncu își propune să dezbată problematici cu care continuă să se confrunte Europa Centrală și de Est, pornind de la evenimente importante precum destrămarea Iugoslaviei sau aderarea României la U.E. și pe urmarea principală a acestora, imposibilitatea stabilirii unei identități naționale individuale.
Intitulată „Yu/ Ro 3”, expoziția ne trimite imediat la multiple consecințe ale unor frontiere instabile. Yugoslavia / România, zone care l-au afectat personal, suferă, respectiv, în urma unor diviziuni sau alipiri, Sorin Oncu ca individ, nemaiputând aparține nici Iugoslaviei pentru că nu mai există ca atare, nici României prin neprimirea cetățeniei. Astfel titlul devine o formă de adresare țării în care a trăit din 1999: You, Romania!. Pe de altă parte, expansiunea UE, reiese din citirea „Yu/Ro” ca Europe și prin expunerea UE prin metafora unui tub de lipici cu steagul uniunii. Titlurile lucrărilor au, de asemenea, un rol important în înțelegerea expoziției, fiecare arătând intențiile avute în pregătirea fiecărui element, uneori, părând chiar prea explicite pentru un vizitator care ar dori să identifice simetria dintre hărțile formale și cele reconstituite.
Expoziția ar putea fi pusă în relație cu cea aparținându-i lui Fareed Armaly, „From/ To”, care atrage atenția asupra Palestinei. Datorită conformației similare a titlului am putea încerca o translatare a granițelor – ținând cont de funcția duală a acestora, de separator și conector – respectiv From Yu/ To Ro dacă juxtapunem titlul ales de Sorin Oncu, „Yu/Ro” la cel al lui Fareed Armaly. Chiar dacă problematicile au, de asemenea, în vedere istoria și identitatea unor țări de care ambii rămân legați prin origini.
Sorin Oncu și-a propus și prin intermediul unor proiecte anterioare să aducă o critică Uniunii Europene, însă în cazul expoziției de la Calina, referințele, deși bine realizate, extind problema granițelor înspre zona Europei Centrale. Drept o consecință firească a preocupărilor sale, „Yu/ Ro 3” apare ca urmare a proiectului „Yu/Ro 1” din 2013. Extincția temei reduse inițial la etnie – cetățenie are loc prin aducerea în discuție problema frontierelor în Europa de Est. Faptul că unele state din fostul bloc estic aparțin UE, iar altele continuă o lungă serie de tratative rămâne o problematică de discutat prin consecințele sale de liberă sau restrictivă circulație.
Interogarea mutației cetățenilor pe baza etniei în fosta Iugoslavie – și în Slovenia – și reducerea identității acestora la un număr, un CNP, nu mai apar, tocmai, actuale – dacă ne gândim la proiectul la NSK State in Time. Pe de altă parte Sorin Oncu s-a aflat în situația de încercare de primire a cetățeniei într-un stat în care locuiește – România în acest caz – ca etnic, dar nu a reușit acest lucru timp de zece ani. Prin lucrările „Indentity it’s not a number” și „Official self portrait”, Sorin Oncu pune accent pe importanța unor hârtii și a unor numere prin expunerea unor documente sau serii decupate din acestea ca reprezentante ale unor identități. Încercările sale de a primi cetățenia română, deși fiind la origine român provenit din Serbia, eșuează de fiecare dată. Găsirea unei identități naționale și al unui sentiment de apartenență devine aproape imposibilă. Identitatea fiecărei țări rămâne în final prezentă în lucrarea „European Classics II” doar prin impregnarea hărții fiecărei țări din Europa de Est cu un condiment specific. În cazul României, condimentul ales a fost acela pentru sarmale.
Prin urmare asistăm la „History lesson”, dar ironia face ca în timp ce erau elaborate lucrările reprezentând dizolvarea Iugoslaviei – aici în postura unui tort – în ciuda unor sacrificii umane, Sorin Oncu să nu mai poată vedea expoziția finalizată, colaboratorul său Cosmin Haiaș fiind cel care finalizează proiectul. Cu toate acestea, schițele finale ale panotării, ale celor două lucrări care nu au reușit să fie finalizate și restul lucrărilor au fost în totalitate elaborate de Sorin Oncu.
Sorin Oncu, Yu/Ro 3 a fost la Galeria Calina din Timișoara în perioada 21.08 – 21.09.2016. Colaborator: Cosmin Haiaș.
POSTAT DE
Nicoleta Papp
Nicoleta Papp (n. 1993) este masterand la Facultatea de Arte și Design din Timișoara, secția Istoria, Teoria Artei, Patrimoniu și Curatoriat. În cadrul aceleași facultăți a absolvit secția de...
Comentariile sunt închise.